کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

میشه گفت که من در مدرسه دانش‌آموز خیلی خوبی نبودم. البته همیشه نمره هام بد نبود ولی درکل از کتاب خواندن متنفر بودم و عادت به کتاب خواندن نداشتم. فکر میکردم کتابهای مدرسه بی‌فایده‌ترین وسیله ی آموزشیه. البته والدینم همیشه منو تشویق میکردن که در اوقات فراغتم کتاب بخوانم تا به کتاب خواندن علاقه‌ مند شوم و در آینده آدم موفقی باشم. ولی متاسفانه فایده ای نداشت. هیچوقت فکر نمیکردم که روزی بخواهم دیگران رو برای عادت کردن به خواندن کتاب تشویق کنم. من تنها کسی نبودم که این احساس رو داشته، طبق بررسی‌های انجام شده ابراز تنفر نسبت به کتاب کاملا طبیعیه.تا اینکه زمانی رسید که خیلی احساس افسردگی میکردم، از زندگی متنفر بودم و هیچ چیز خوب پیش نمیرفت. من بچه خیلی توداری بودم و مشکلاتم رو به پدر و مادرم نمیگفتم که این منو مضطرب میکرد.

چگونه به کتاب خواندن علاقه‌ مند شدم؟

تا اینکه تو خونمون یک کتاب توجه منو به خودش جلب کرد. اسم آن “7 عادت افراد موفق” بود. نمیدونم اون کتاب چه جوری از خونه ما سر در آورده بود.چاره ی دیگه‌ای نداشتم، اونو برداشتم و بدون نگاه کردن به اسم نویسنده شروع به خواندن کتاب کردم تا اینکه رسیدم به یک بخش به اسم فعال باشید.

در این بخش نویسنده در مورد دو دسته افراد مختلف صحبت میکند.

  • دسته اول افراد غیر فعالند که همیشه شاکی اند و روی چیزهایی که نمی تونن کنترل کنن تمرکز می کنن مثل مردم، سیستم، حکومت و هر چیزی که میشه در موردش شکایت کرد.
  • دسته دیگه افراد فعال هستند. اونها انکار نمیکنن که کنار اومدن با بعضی از مردم واقعا سخته و یا اینکه سیستم آموزشی قدیمی شده. اما کاری نمیشه کرد و سعی میکنن روی چیزهایی تمرکز کنن که بشه کنترلش کرد.

برای مثال این افراد وقتی در روابطشون دچار مشکل میشن به جای سرزنش طرف مقابل، از خودشون میپرسن… من برای بهبود رابطه م چیکار میتونم بکنم؟ چه چیزهایی تحت کنترل منه؟

میتونم روی مهارت های اجتماعیم و یا واکنش در مقابل توهین دیگران کار کنم. فهمیدم که مشکل از مدرسه یا افرادی که در اطرافم بودن نبود. در تمام این مدت روی چیزهای اشتباه تمرکز کرده بودم. به عنوان یک نوجوان چیز زیادی از زندگی نمیدونستم. اما این درس ساده‌ای که از کتاب آموختم و به آن علاقه‌ مند شدم زندگیمو کاملا تغییر داد و هزاران برابر بهتر کرد و از اون موقع شروع کردم به کتاب خواندن.

چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم؟

زمانی شروع به کتاب خواندن میکنید که بفهمید تاثیر مثبتی روی زندگی شما داره.پس اگر در گذشته کتاب های نامناسبی برای خواندن انتخاب کردید و احساس بدی نسبت به کتاب پیدا کردید، نصیحت منو گوش کنید و یه بار دیگه امتحان کنید، کتابی رو انتخاب کنید که از خواندنش لذت ببرید تا بتنید به کتاب خواندن عادت کنید. متاسفانه یک تصور غلط درباره کتاب وجود داره، که فکر میکنیم هرچی کتاب بیشتر بخونیم بهتره، به همین خاطر سعی میکنیم بیشتر و سریعتر کتاب بخونیم. اما اینکار همیشه درست نیست.

کتاب خواندن مثل غذا خوردن میمونه. شما سعی نمی کنی بیشتر و سریع تر غذا بخوری، چون هضم به خوبی صورت نمی گیره و میتونه باعث بیماری شما بشه. پس بهتره قبل از قورت دادن غذا اونو به خوبی بجویید. اگر خوب روی مطالعه یک کتاب تمرکز نکنید، شما ارزش اون کتاب رو درک نخواهید کرد و احتمالا فکر میکنید که اون کتاب بی ارزشه. دقیقا همون چیزی که در مدارس میبینیم ، هر روز داریم یکسری چیزهای جدید رو یاد میگیریم اما هیچ کس نمیدونه که چجوری ازشون در زندگی استفاده میشه.

ما ساعات زیادی صرف حفظ کردن میکنیم تا روز بعدش بتونیم اونارو سر امتحان به یاد بیاریم و چند روز دیگه همه رو فراموش میکنیم. پس روی دریافت اطلاعات کمتر ولی با کیفیت تر تمرکز کنید. در حقیقت تفاوت زیادی بین خواندن یک کتاب، فهمیدن آن و به کارگیریش وجود داره. من بعضی از کتابها مثل 50 قانون از رابرت گرین رو چندبار خوندم، چون هربار که میخونمش متوجه چیزهای جدیدی میشم که قبلا توجه نکردم و یه جورایی به خواندن آن کتاب عادت کردم.

سعی کنید کتاب های خوب رو دوباره بخونید. قطعا شما از چیزهای با ارزشی که به آنها توجه نکرده اید شگفت زده میشید. البته که تعداد کتاب های بی کیفیت کم نیست. اما این دلیل نمیشه که شما کتاب خوب پیدا نکنید. به دنبال کتاب های خوب بگردید. تو اینترنت سرچ کنید، کتابهایی که بیشتر پیشنهاد داده شده اند میتونه گزینه های خوبی باشه و اگر شما واقعا سرتون شلوغه و وقت برای کتاب خوندن ندارید میتونید به کتاب های صوتی گوش کنید.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی