کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۷
مهر

شازده کوچولو/آنتوان‌دو سنت‌اگزوپری ؛ مترجم ابوالحسن نجفیمترجـم: ؛: نجفی.

تهران : نیلوفر ، ١٣٧٩

شازده کوچولو پرسید: کی اوضاع بهتر می شود؟

روباه گفت: از وقتی که بفهمی همه چیزی به خودت بستگی داره!(شازده کوچولو، آنتوان دو سنت اگزوپری)

بسیار بعید است که نام این کتاب به گوش شما نخورده باشد یا نقل‌قول‌های آن را در اطراف خود ندیده باشید. شازده کوچولو، کتابی بسیار کم حجم است که می‌توانید بارها و بارها آن را بخوانید و مطمئن باشید هیچ گاه از خواندنش خسته نمی‌شوید.

به شما توصیه می‌کنم که حتما این کتاب را مطالعه کنید و از گفتگوهای شازده کوچولو با موجودات دیگر لذت ببرید.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۲۷
مهر

دنیای سوفی، یوستین گردر

دن‍ی‍ای‌ س‍وف‍ی‌؛ : داس‍ت‍ان‍ی‌ درب‍اره‌ ت‍اری‍خ‌ ف‍ل‍س‍ف‍ه‌/ن‍وش‍ت‍ه‌ ی‍وس‍ت‍ای‍ن‌ گ‍اردر ؛ ب‍رگ‍ردان‌ ک‍ورش‌ ص‍ف‍وی‌مترجـم: ؛: ص‍ف‍وی‌.

   

مشخصات نثر: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1375

 

کتاب‌های فلسفی اغلب کتاب‌هایی پر حجم و با نثری خسته کننده و مبهم هستند و خوانندگان حرفه‌ای خود را می‌طلبند. اما برای خیلی از ما این سوال پیش می‌آید که بهترین کتاب برای شروع فلسفه و مطالعه در مورد آن چیست؟

کتاب دنیای سوفی، با یک نثر ساده و داستان بسیار جذاب از زندگی یک دختر کوچک کنجکاو که به دنبال کشف دنیای پیرامون خود است، سعی می‌کند مفاهیم و نظریه‌های فلسفی را از قرن‌های دور تا به امروز روایت کند و شما را با آن‌ها آشنا کند.

حتی اگر به دنبال مطالعه جدی فلسفه هم نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید و از دنیای جذاب آن لذت ببرید.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۲۳
مهر

«ستون ۱۴۵۳»

پدیدآور: مسلم ناصری

ناشر: کتاب جمکران

تعداد صفحات: ۱۳۵

نویسنده کتاب تاریخ‌دان است و تاریخ را دستمایه داستان نویسی‌اش کرده و در این رمان درباره پیاده روی نجف تا کربلای اربعین با عبور از مرزهای مکان و زمان مسائل روز جامعه را پاسخ می‌دهد. ستون ۱۴۵۳ نام آخرین ستون مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلاست که به حرم سیدالشهدا علیه‌السلام منتهی می‌شود. اما این ستون وجود خارجی ندارد و اشاره‌ای است به بارگاه حضرت اباعبدالله علیه‌السلام.

در این کتاب حال و هوای پیاده‌روی اربعین مشهود است و نویسنده شما را در سفر زمان به وقایع روزهای ۱۴۰۰ سال قبل در سفر بازگشت از کربلا به نجف همراهی می‌کند. به تعبیر نویسنده این رمان از دو سفر تشکیل شده؛ سفر در مکان و سفر در زمان. راوی، سفر خویش را میان واقعیت و تخیل آغاز می‌کند و به ۱۴۰۰‌سال پیش نقب می‌زند و همراه پسران «اثیب یمانی» می‌شود که در زمانه موج می‌زنند و در سفر عشق پای می‌فشردند تا ...

مسلم ناصری، سفر اربعین را سفر عشق می‌نامد و هدف از نگارش کتاب را قدم گذاشتن دل در مسیر این سفر معنوی می‌داند.

رمان «ستون ۱۴۵۳» علاوه بر کشش پر تخیل داستانی، نمونه موفقی از مسأله‌شناسی در رویکرد به تاریخ است. برای خواننده‌ای که به دنبال درک معنا و حس پیاده‌روی اربعین است، بدون شک میل راوی این کتاب به کنجکاوی در گوشه‌وکنار کوچه‌های هزارساله نجف، تفحص در برش کوتاهی از زندگی دو شخصیت در دوران خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام و مفصل قرار دادن واقعه‌ای سترگ که شخصیت‌هایی را از پیش و پس از عاشورا و از صحراهای یمن تا بیابان‌های قم به هم می‌رساند، جذاب و دنبال‌کردنی است.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۲۳
مهر

«نامش محمد(ص) بود»

پدیدآور: سیدمهدی آیت اللهی

ناشر: مدرسه

تعداد صفحات: ۳۲

گواهی می‌دهم که جز او خدایی نیست و محمد بنده و پیامبر اوست ...

سحر نزدیک می‌شد و افق آسمان مکه انگار از این نور اسرار آمیز روشن و روشن‌تر می‌شد. در این خانه خبری بود. کسی به دنیا می‌آمد. کسی که در آینده‌ای نه‌چندان دور باید سرنوشت انسان‌ها را دگرگون می‌کرد.

کتاب «نامش محمد بود» مروری است گذرا بر زندگی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آل وسلم، از تولّد تا وفات. نویسنده تلاش کرده است به اختصار، مهم‌ترین فرازهای زندگی آن حضرت را برای کودکان و نوجوانان تبیین کند.

در این کتاب زیبا، توصیفاتی از ولادت پیامبر(ص) و اتفاقات و شگفتی‌های طبیعی همزمان با آن نقل می‌شود. دوران کودکی و آموزش وی نزد حلیمه، درگذشت آمنه (مادر گرامی حضرت) و جدّش عبدالمطلب، همزیستی با مردم مکّه و تأمّل و درنگ در باورها و نوع زندگی آن‌ها. در این زندگی‌نامه داستانی، به شرح سفر آن حضرت به همراه ابوطالب و دیدار با راهب مسیحی و پیشگویی‌های وی درباره نبوّت حضرت اشاره می‌شود. اشتغال به تجارت و آشنایی با خدیجه، بانوی سرشناس مکّه و ازدواج با او، آغاز وحی و دعوت مردم به اسلام، هجرت از مکّه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، ماجرای غدیر خُم و اعلام جانشینی و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و سرانجام رحلت ایشان از موضوعات مهم کتاب است. یکی دیگر از نکات مهم کتاب حضور امیرالمؤمنین علیه السلام است که در مقاطع گوناگون زندگی پیامبر صلی الله علیه و آل وسلم در این کتاب به چشم می‌خورد. تصویرگری جذاب کتاب نیز که در جای جای متن آن خودنمایی می‌کند، همراهی نقش و کلمه را به زیبایی هرچه تمام به نمایش می‌گذارد.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۲۲
مهر

نهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با مطالب متنوعی درباره دفاع‌مقدس و ادبیات، سفر به دیار کریمان، مروری بر دلتنگی اعضای کتابخانه‌ها و تلاش‌های کتابداران در روزهای تعطیلی این مراکز منتشر و در دسترس اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

جلد نهم این کتاب نیز با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر و با ارسال به کتابخانه های عمومی سراسر کشور در دسترس قرار گرفت.

 

نهمین جلد هدهد سفید با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که در آن فریدون عموزاده خلیلی در یادداشتی با یادآوری خاطره موضوع معروف «تعطیلات تابستان یا عید خود را چگونه گذراندید؟» در دوران مدرسه، از کودکان و نوجوانان خواسته تا آنها نیز از روزهای کرونایی‌شان بگویند. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «حالا شما بگویید کرونای خود را چگونه گذراندید؟ شوخی نمی‌کنم، واقعاً بنویسید در دوره‌ کرونا، روزی چند کتاب خوانده‌اید؟ در چند کلاس آنلاین شرکت کرده‌اید؟ چند فیلم و سریال دیده‌اید؟ پروتکل‌های بهداشتی را چقدر رعایت کرده‌اید؟ ... خدا وکیلی همه‌اش را راست‌ راست بنویسید؛ اینجا کسی یقه‌تان را نمی‌گیرد.»

بخش «روزها و قصه‌ها» نهمین شماره از هدهد سفید با عنوان «مرشد» به شاعر نام‌آشنای ایران، محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) پرداخته و به مناسبت فرارسیدن زادروز او و همچنین روز شعر و ادب فارسی، داستانی درباره روزهایی که این شاعر توانمند هنوز به نام شهریار شهرت نیافته بود را نقل کرده است.

هدهد سفید در نهمین پرواز خود در سرزمین آگاهی و کتاب، در بخش «سرزمین‌ها و افسانه‌ها» مهمان دیار کریمان؛ کرمان شده و در پرونده‌ای خواندنی با عنوان «کارمن، ‌ دیار کریمان» ضمن یادآوری نام‌های بزرگ و بلندآوازه‌ این استان از جمله: سردار شهید قاسم سلیمانی، خواجوی کرمانی، هوشنگ مرادی کرمانی و...، پذیرای یادداشت‌ها و داستان‌هایی از احمدرضا احمدی، افسانه شعبان‌نژاد، علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، شهرام شفیعی و پروانه فتوحی سهل‌آباد با محوریت کرمان شده است.

در بخش «گپ» نیز فاطمه ترجمان به سراغ حسین فتاحی نویسنده توانای کودک و نوجوان رفته و از نویسنده کتاب‌های تحسین‌شده «آتش در خرمن» و «پسران جزیره» درباره سال‌های دفاع‌مقدس و ادبیات گفتگو کرده است.

در بخش «مثل آب برای شکلات» فریدون عموزاده خلیلی هفتمین بخش از درس «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» را ارائه کرده و در بخش «صد دانه یاقوت» نیز کتاب‌های خواندنی و متنوعی در قالب چهار بخشِ «قفسه مهر، قفسه امید، قفسه دانش، قفسه ویژه، قفسه شما» برای خواندن معرفی و پیشنهاد شده است.

بخش «خیلی‌دور، خیلی نزدیک» جدیدترین شماره هدهد سفید به خاطرات و داستان‌های کتابداران از روزهایی که بچه‌ها در کتابخانه نبودند اختصاص یافته است. در این پرونده پای روایت‌های کتابدارانی نشسته شده که علی‌رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در دوران شیوع ویروس کرونا، از طریق فعالیت‌های مستمر در فضای مجازی تلاش کرده‌اند کتاب دوباره به زندگی بچه‌ها بازگردد و کتابخوانی از رونق نیفتد.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نیز به خرده روایت‌هایی از روزهای بلند دور از کتابخانه پرداخته و در سلسله یادداشت‌هایی که با عنوان «هیچ‌کس، هیچ‌کس اینجا به تو مانند نشد» توسط شماری از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور نوشته شده، یادآور خانه‌نشین شدن اعضای کتابخانه و دلتنگی آنها برای کتابخانه شده و به همین مناسبت مروری بر دلنوشته‌های آنها از این دلتنگی کرده است.

قسمت پایانی داستان دنباله‌دار «عهدنامه‌ی سیمرغ» و داستان‌های «بال و پر لیلی ببین، لیلی ببین، اکبر ببین»، «اتاق پروانه‌ای»، «آسفالت دل‌انگیز گسترش فرهنگ گنجشک باران‌خورده»، «پسرک و دریا»، «آشتی» در کنار شعر «پروانه در آتش»، نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ای «نگهبان» و «ارثیه‌ی ابدی»، داستان مصور «شهریار و نبرد دیوان»، صفحات «نوشتن نامه به نویسنده محبوب»؛ روزشمار رویدادهای مهم ماه‌های مهر و آبان، سرگرمی و جدول، بخش‌های دیگر نهمین شماره هدهد را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، سری کتاب‌های هدهد سفید از اسفندماه سال ۱۳۹۷ با هدف ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب کودکان و نوجوانان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در قفسه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفته است.

هدهد سفید کتابچه‌ای با موضوع کتاب برای کودکان و نوجوانان است که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینه کتاب، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و انس بیشتر با کتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی آنان در مواجهه با کتاب منتشر می‌شود.

 

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۲۱
مهر

«من امام رضا(ع) را دوست دارم»

پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: نشر جمال

تعداد صفحات:۲۴

 

کتاب «من امام رضا(ع) را دوست دارم» جلد دهم از مجموعه  چهارده جلدی "من اهل بیت(ع) را دوست دارم" است. این مجموعه بر اساس یکی از بهترین روش‌های معرّفی شخصیت‌های دینی و مذهبی نوشته شده. در این روش، تنها به جنبه‌های تاریخی از زندگی اشخاص بسنده نمی‌شود، بلکه به ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی نظیر، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار، اندیشه‌ها و سخنان ایشان نیز متناسب با سن و سال کودک و نوجوان پرداخته می‌شود. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرّفی انبیا و اولیا به کار برده است.

این کتاب برای کودکان ۸ تا ۱۲ ساله نوشته شده است. داستان از زبان یک کودک نقل می‌شود و زبان ساده و صمیمی که روایت‌گری می‌کند، برای مخاطب کودک آشنا و قابل فهم است. در ابتدا، امام هشتم معرفی می‌شوند و در ادامه ویژگی‌های فردی و تعاملات‌شان با مردم توصیف می‌گردد. پس از توصیف امام با همان زبان صمیمی و کودکانه، روایت‌ها و ماجراهای کوتاهی از ایشان نقل می‌شود؛ از لحظه تولد، پدر، مادر، خواهران و برادران، که به شناخت بهتر کودک از امام کمک شایانی می‌کند. تصاویر رنگی کتاب نیز برای تجسم بهتر کودکان به یاری کلمات آمده است. در پایان، ماجرای سفر امام رضا علیه السلام به ایران و اتفاقاتی که در طی سفر برای‌شان رخ می‌دهد، رسیدن به ایران و سرانجام شهادت آن حضرت روایت می‌شود.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۱۹
مهر

لمس بام دنیا

مؤلف: اریک واینمایر

ناشر: نغمه نواندیش

مترجم: بهروز خبازبهشتی

ویراستاران: محمدعلی مهدیان، مانی رضوی‌زاده

رده‌بندی دیویی: 796.522092-موجود در کتابخانه آیت الله کاشانی ماکو

سال چاپ: 1390

تعداد صفحات: 496

شابک: 9786005862089

توضیح کتاب:

کتاب حاضر سرگذشت‌نامة «اریک واینمایر» از ورزشکاران نام‌آور دنیاست. او در سپتامبر سال 1968 در آمریکا با بیماری خراشیدگی شبکه چشم متولد شد و در سیزده سالگی به طور کامل از نعمت بینایی محروم گردید. با وجود این معلولیت، اریک زندگی پرشوری را در پیش گرفت. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشسرای دانشگاه کمبریج در دوره کارشناسی ارشد به عنوان آموزگار مشغول به کار شد. در سال 2001 به عنوان اولین نابینا، به قله اورست صعود نمود و در سال 2002 صعود به هفت قله را به پایان رساند. اریک علاوه بر کوهنوردی به ورزش‌های سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، اسکی، دوچرخه‌سواری و دوی ماراتن پرداخت و تمام رویاهای خود را به حقیقت رساند.
  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۱۲
مهر

ماموریت و وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از :
1- استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی.
2- مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابکاری، تروریسم، شورش و عوامل و حرکتهایی که مخل امنیت کشور باشد، با همکاری وزارت اطلاعات.
3- تامین امنیت برای برگزاری اجتماعات ، تشکلها، راهپیماییها، و فعالیتهای قانونی و مجاز و ممانعت و جلوگیری از هر گونه تشکل و راهپیمایی و اجتماع غیر مجاز و مقابله با اغتشاش، بی نظمی و فعالیتهای غیر مجاز.
4- اقدام لازم در زمینه کسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و همکاری با سایر سازمانها و یگانهای اطلاعاتی کشور در حدود وظایف آنها.
5- حراست از اماکن ، تاسیسات ، تجهیزات و تسهیلات طبقه بندی شده غیر نظامی و حفظ حریم آنها به استثنا موارد حساس و حیاتی به تشخیص شورای عالی امنیت ملی ، که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
6- حفاظت از مسئولین و شخصیتهای داخلی و خارجی در سراسر کشور به استثنا داخل پادگانها و تاسیسات نظامی، مگر در مواردی که بنا به تشخیص شورای عالی امنیت ملی اصل انقلاب و یا دستاوردهای آن در معرض خطر باشد که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
7- جمع آوری سلاح و مهمات و تجهیزات غیر مجاز و صدور پروانه نگهداری و حمل سلاح شخصی و نظارت بر نگهداری و مصرف مجاز مواد ناریه با هماهنگی وزارت اطلاعات برابر طرح های مصوب شورای امنیت کشور.
8- انجام وظایفی که بر طبق قانون به عنوان ضابط قوه قضائیه به عهده نیروی انتظامی محول است از قبیل:

الف ـ مبارزه با مواد مخدر.
ب ـ مبارزه با قاچاق.
ج ـ مبارزه با منکرات و فساد.
د ـ پیشگیری از وقوع جرم.
ه ـ کشف جرایم.
و ـ بازرسی و تحقیق.
ز ـ حفظ آثار و دلایل جرم.
ح ـ دستگیری متهمین و مجرمین و جلوگیری از فرار و اختفا آنها.
ط ـ اجرا و ابلاغ احکام قضایی.
9- انجام امور مربوط به تشخیص هویت و کشف علمی جرایم.
10- مراقبت و کنترل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران ، اجرای معاهدات و پروتکلهای مصوبه مرزی و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین جمهوری اسلامی ایران در مرزها و محدوده انحصاری اقتصادی دریاها.
11- اجرای قوانین و مقررات مربوط به گذرنامه(بجز گذرنامه سیاسی و خدمت) و ورود و اقامت اتباع خارجی (با هماهنگی وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجی تحت پوشش دیپلماتیک) با هماهنگی وزارت اطلاعات (در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجی و صدور گذرنامه).
12- اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزیع و حفظ حریم راههای کشور.
13- اجرای قوانین و مقررات وظیفه عمومی.
14- نظارت بر اماکن عمومی و انجام سایر امور مربوط به اماکن مذکور برابر مقررات مصوب.
15- همکاری با سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم و بنا به دستور.
16- همکاری با دبیرخانه پلیس بین الملل (اینترپل).
17- همکاری با وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها و شهرداریها در حدود قوانین و مقررات مربوط.
18- همکاری با سازمانهای ذیربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه های فرهنگی لازم به منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله.
19- انجام امور امدادی و مردم یاری در مواقع ضروری ضمن هماهنگی با مراجع ذیربط.
20- سازماندهی ، تجهیز، آموزش یگانهای انتظامی و آماده کردن آنها جهت اجرای ماموریتهای محوله.
21- تامین و حفاظت تاسیسات ، سربازخانه ها و قرارگاه های مربوط.
22- تامین دفاع هوایی تاسیسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوایی سازمانی، با هماهنگی و کنترل عملیاتی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران.
23- تامین نیازهای پزشکی پرسنل و اداره بیمارستانها و درمانگاههای مربوط.
24- تهیه طرح نیازمندیهای لجستیکی و اقدام در جهت تهیه و خرید اقلام و خدماتی که از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح به عهده نیروی انتظامی واگذار می گردد. همچنین اقدام جهت خرید املاک و احداث تاسیسات مورد نیاز برابر طرحهای مصوب.
25- تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صیانت سازمان در زمینه های امنیتی.
26- تلاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در نیروی انتظامی.
منبع: www.police.ir
  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۰۲
مهر

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو
۰۱
مهر

"هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌ زمانی نیست؛ بلکه گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌گذاری کند."  (حضرت امام خامنه‌ای)

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو