کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

نقد رمان لالایی برای دختر مرده

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲ ب.ظ

کتاب لالایی برای دختر مرده ، داستان دختری به نام زهره رابیان می کند . زهره ادعا می کند دختری به نام حکیمه را که موهای خاکستری بلندی دارد و دست هایش از آرنج به پایین سوخته است و صد سال پیش مرده است  می بیند و با او در ارتباط است .

نویسنده در اثر حاضر بصورت ماهرانه ماجرای تاریخی فروخته شدن دختران قوچان ، که حکیمه یکی از آنهاست را با مسائل اجتماعی دختران نوجوان امروزی پیوند می دهد . قسمتی از داستان به رگه هایی از واقعیت تاریخی پرداخته و به اصطلاح زهره امروزی را با حکیمه ی گذشته در کفه های یک ترازو جای می دهد .بعبارت دیگر زهره ی امروزی همان مشکلات حکینه گذشته را به شکل و شمایل امروزی تجربه می کند و به صورت غیر مستقیم بیان می کند که مشکلات دختران امروزی همان مشکلات دیروزی هستند.

زهره در خانواده ای پدر سالار زندگی می کند . بی توجهی و عصبی بودن پدر از یک سو و بی مهرهای برادر و سایر افراد خانواده از سوی دیگر باعث می شود زهره از همه بریده و حکیمه ی رنج دیده در صد سال پیش را در تنهایی دریابد . وقتی که فشارها و بی مهری های خانواده تداوم پیدا می کند ، زهره به همراه حکیمه ی خیالی از خانه فرار می کنند که توسط ماموران نیروی انتظامی در راه مشهد دستگیر و به اقامتگاه دختران فراری منتقل می شود و در آنجاست که مشکلات و مصائب دختران دیگر را می بیند و همین امر موجب می شود زهره نسبت به زندگی و مسائل و مشکلات نگاهی تازه پیدا کند و با افقی جدید به زندگی جدید بر می گردد.

نویسنده در داستان حاضر به دنبال ترسیم تصویر دنیای نوجوان امروزی است و به شیوه ای ماهرانه توانسته با پیوند زدن وقایع تاریخی موجود در گذشته با حوادث امروزی به کتاب وجهه ای تازه ببخشد و اثری یکدست ، منسجم و خواندنی خلق نماید.

شیوه ی نگارش اثر در حد مطلوب و متناسب با گروه سنی خواننده و در حد درک و فهم خوانندگان کتاب می باشد . نثر داستان نثری ساده و یکدست بوده و به همراه بیانی رسا و روان از انسجام لازم برخوردار است .

داستان دارای چهار راوی مختلف است و هر کدام از شخصیتهای اصلی ،راویان فصل های مختلف کتاب هستند .راوی من یا آقای ناصری به صورت دانای کل عمل کرده است .زهره ، مینا و میرزا جعفر خان منشی باشی ،راویان دیگری هستند که به موازات هم داستان را پیش می برند البته گفتنی است که چند راوی بودن و در عین حال استفاده از ادبیات یکدست توسط تمامی راویان از محاسن اثر محسوب می شود.

حوادث و ماجراهای کتاب بسیار جذاب بوده و از سیر منطقی برخوردار می باشند.این حوادث برای مخاطب امروزی ملموس و باور پذیر می باشند ،طوریکه مخاطب به راحتی حوادث و ماجراها را درک نموده و تحت تاثیر این رویدادها قرار می گیرد.

تعویض زاویه های دید و یا به قول ادبای علم بلاغت ((التفات ))  شگردی است که ایشان در این داستان به وجود آورده اند و یکی از تازگی های نوشته ایشان محسوب می شود . در نهایت برای این نویسنده بزرگوار آرزوی کامیابی و عزت و طول عمر با سعادت داریم .

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی