کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

«حال خوش خواندن»؛ شعار هفته کتاب امسال

يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۳۵ ب.ظ
«حال خوش خواندن»؛ شعار هفته کتاب امسال

عبارت «حال خوش خواندن» به عنوان شعار بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از انتخاب شعار این دوره خبر داد و با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری این مناسبت، گفت: یکی از دستور جلسات انتخاب شعار بود که پس از بررسی شعارهای پیشنهادی شعار «حال خوش خواندن» به عنوان شعار بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

وی افزود: این شعار با توجه به رویکرد برگزاری هفته کتاب در تشویق مردم به کتابخوانی به عنوان شعار این دوره انتخاب شد. هدف از برگزاری هفته کتاب ترویج کتابخوانی و تشویق مردم به مطالعه بیشتر است.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:  همچنین با توجه به تقارن برگزاری این دوره از هفته کتاب با هفته وحدت اعضای شورای سیاست‌گذاری تاکید داشتند که شعار انتخابی در فضای تشویقی و با نشاط انتخاب شود تا با فضای ایام هفته وحدت متناسب باشد.

همچنین نخستین نشست اعضای ستاد برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (نهم مهرماه) با حضور داریوش رضوانی مشاور فرهنگی و منابع انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نیکنام حسینی پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب،  با بیان اینکه با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌توانیم هفته کتاب پرباری داشته باشیم، گفت: از نخستین دوره برگزاری هفته کتاب تاکنون ربع قرن گذشته است؛ اولین دوره هفته کتاب در دی ماه ۱۳۷۲ برگزار شد اما بنای آن در آبان ماه گذاشته شد و تاکنون تداوم داشته است. تداوم برنامه‌های فرهنگی کمتر است اما هفته کتاب تاکنون تداوم داشته است و این نشان می‌دهد سیاست‌گذاران ما نگاه ویژه ای به کتاب و کتابخوانی دارند و در این دوره از هفته کتاب با نگاه ویژه ای این برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب ادامه داد: این دوره از  هفته کتاب با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است و همه نهادها و سازمان‌ها برنامه‌هایی به این مناسبت تدارک دیده اند و سیاست ما این است که این برنامه‌ها را اجرا کنیم. ستاد اجرایی هفته کتاب و موسسه خانه کتاب به عنوان مجری، نقش اطلاع رسانی و هماهنگ کننده را در هفته کتاب ایفا می‌کنند. با توجه به شرایطی که کشور با آن رو به رو است و تلاطم‌های اجتماعی که با آن  برخورد می‌کنیم نقش فرهنگی در این تلاطم‌ها بسیار مهم می‌شود تا بتوانیم همدلی اجتماعی در قبال کتاب ایجاد کنیم. نقش همه نهادها و سازمان‌ها به خاطر این تلاطم‌های اجتماعی دو چندان می‌شود. با استفاده از فرهنگ و کتاب می‌توانیم فضای همدلی و همبستگی اجتماعی مورد نیاز جامعه امروز را ایجاد کنیم.

حسینی پور با بیان اینکه فضای کتابخوانی ما به سمت الکترونیک می‌رود، گفت: ما شاهد گسترش کتاب‌های صوتی و الکترونیکی هستیم و باید به این ظرفیت جدید در هفته کتاب توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که نسل جدید ما به سمت این نوع از کتابخوانی سوق پیدا کرده اند. فضای مجازی از دیگر ظرفیت‌هایی است  که باید در هفته کتاب مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا بتوانیم توجه مخاطبان را سمت کتاب جلب کنیم. در این سال‌ها ما به تولید کتاب توجه کردیم اما به حلقه‌های دیگر نشر چنان که باید توجه نکردیم درحالی که باید به کتابفروش، توزیع کننده، مصرف کننده کتاب و...  نیز توجه شود تا معادله  نابرابر بین کتابفروشان و ناشران از بین برود. تعداد ناشران در ایران زیاد اما تعداد کتابفروشان به نسبت ناشران کم است.

وی در پایان گفت: در این دوره  از هفته کتاب باید به سمتی برویم که نهادهای صنفی و مردمی در برگزاری هفته کتاب نقش بیشتری داشته باشند و نقش دولت کمتر شود چرا که انجمن‌ها و نهادهای صنفی در طول سال فعالیت دارند و در این زمینه‌ها فعال تر عمل می‌کنند.   همچنین، با توجه به سیاست‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه تهران همه ایران نیست باید استان‌ها از ظرفیت و ارزش افزوده‌های خود استفاده کنند  و برنامه‌های موثری در این هفته برگزار کنند.

مهرزاد دانش، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  تمام هفته‌ها برای ما هفته کتاب است. در هفته کتاب سعی می‌کنیم به کتابخانه‌های مناطق محروم کتاب اهدا کنیم چرا که در تهران و مراکز استان‌ها به اندازه کافی کتاب وجود دارد و مشکل کتاب نخوانی را  باید در جاهای دیگر جست و جو کرد. اگر بتوانیم سرمایه گذاری را در منطق محروم متمرکز کنیم هفته کتاب  معنادار تر خواهد بود. هفته کتاب یک هفته نمایشی است و قرار نیست در این هفته همه مردم کتابخوان شوند و اگر نهادهای دولتی کمتر در این برنامه‌ها حضور داشته باشند بهتر  خواهد بود.

محسن رضایی از دیگر مهمانان حاضر در این نشست، گفت: هفته کتاب سه هدف اصلی دارد؛ توسعه فرهنگ مکتوب، توسعه کتابخوانی و ایجاد شور و شوق در جوانان، نوجوانان و مردم. سازمان‌ها و نهادهایی از دوره اول برگزاری هفته کتاب با ستاد برگزاری این هفته همکاری کردند و همچنان فعال هستند. یکی از این نهادها، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش و ... است که از دوره دوم و سوم وارد هفته کتاب شدند. همچنین، جهاد کشاورزی در حوزه روستاها فعالانه عمل می‌کرد و انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، تعاونی ناشران و همه تشکل‌های حوزه نشر سرمایه و توان خود را در هفته کتاب به کار گرفتند.

وی ادامه داد: عده ای تصور می‌کنند هفته کتاب به صورت شکلی عمل می‌کند اما اینگونه نیست چرا که اگر این هفته برگزار نمی‌شد بسیاری از برنامه‌ها و اتفاقات خوب فرهنگی مانند تجهیز کتابخانه‌ها، جایزه قلم زرین، بیمه نویسندگان و...  اجرا نمی‌شد. هفته کتاب به این معنا نیست که در یک روز یا هفته مراسم برگزار کنیم بلکه به محض اتمام این هفته باید برنامه‌هایی در طول سال تدارک ببینیم. باید به توسعه کتابخانه‌های مدارس پرداخته شود تا کودکان را به سمت کتابخوانی سوق دهیم.

عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در این نشست، گفت: امسال بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی را همزمان با هفته کتاب برگزار می‌کنیم. موضوع دانشگاه و دانشجو به عنوان گروه‌های مرجع در جامعه باید در هفته کتاب پررنگ دیده شوند. دانشجویان و دانشگاه می‌تواند در این هفته سفیران کتاب و کتابخوانی در خانواده، محل، استان، دانشگاه و محیط کاری باشند.

سکینه خاتون مهدیان‌پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همانند سال‌های گذشته با برنامه ریزی مدون برنامه‌های هفته کتاب را آغاز خواهد کرد. برگزاری جلسات رونمایی، نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی و ...از جمله برنامه‌های ما در هفته کتاب است. همچنین، ۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» درج شده که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه کتابداران است و ما برای این روز برنامه‌های ویژه ای را تدارک خواهیم دید و کتابداران برتر معرفی و تجلیل خواهند شد. مراسم تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب است. همچنین، بنا داریم برای ۳۱ استان کشور برنامه‌های استانی داشته باشیم و در سطح ملی برنامه ویژه ای در تهران خواهیم داشت.

علی علی‌پور، معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ادیان، اقوام و مذاهب نیز در این نشست، گفت: در سال گذشته پیشنهاد بررسی وضعیت نشر در ادیان و قومیت‌های مختلف را مطرح کردیم اما اجرایی نشد و امسال مجددا این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم در وسعت بیشتری برگزار شود. با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمانی هفته وحدت با هفته کتاب، باید برنامه‌های گفت و گو محوری با  حضور فعالان حوزه نشر در بین مذاهب مختلف برگزار شود. پیشنهاد می‌کنم برای تعدادی از چهره‌های شاخص نشر کشور تور فرهنگی در تهران برگزار کنیم تا از مکان‌های دیدنی تهران بازدید کنند. همچنین می‌توانیم طی مراسمی از بزرگان و چهره‌های شاخص حوزه نشر تقدیر کنیم.

زهرا مظفر، معاون اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش کشور  نیز در این نشست به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته کتاب پرداخت و گفت: فعالیت آموزش و پرورش در حوزه کتاب وکتابخوانی هیچگاه تعطیل نمی‌شود و در طول سال استمرار خواهد داشت. برگزاری مسابقه کتابخوانی «دانایی و توانایی» و برگزاری نمایشگاه کتاب از  جمله برنامه‌های ما برای ترویج کتاب و کتابخوانی در مدارس کل کشور است. طی برگزاری این مسابقات و نمایشگاه‌ها دریافتیم که روستاها و مناطق محروم به کتاب نیاز اساسی دارند و باید به این مناطق توجه ویژه ای شود. همچنین، برگزاری اردوهای یک روزه، جشن امضای کتاب، حضور نویسندگان در مدارس و... از دیگر فعالیت‌های ما است. در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرایطی مهیا شد تا مدارس ما از نمایشگاه بازدید کردند. همچنین پیشنهاد می‌کنم بن کارت الکترونیکی خرید کتاب برای دانش آموزان و فرهنگیان صادر شود.

نجمه مشهدی، رییس اداره کتابخانه موزه ملی ملک نیز در این نشست، گفت: سال گذشته در هفته کتاب با همکاری موسسه خانه کتاب، برنامه برگ ۲۴ را به مناسبت هفته کتاب برگزار کردیم و امسال هم آمادگی داریم برنامه‌های مشابهی را اجرا کنیم. طرح «گردش کتاب در باغ ملی» با شعار «من کتابم را جا می‌گذارم، پس هستم ... شما هم جا بگذارید تا باشید»، کتاب‌هایی در سراسر محوطه تاریخی باغ ملی تهران گذاشته شد تا گردشگران و رهگذران بتوانند در فضای بیرون کتابخانه و در محیط شهری با کتاب و کتاب‌خوانی سر کنند. می‌توانیم با همکاری آموزش و پرورش کتاب‌های مازادی که به ما اهدا شد به مناطق محروم اهدا کنیم.

رویا قربانی،  معاون دفتر امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر اقتصادی است اما ما سعی می‌کنیم با بضاعت خود روح فرهنگ را زنده نگه داریم. طرح‌هایی همچون، طرح کتاب در سبد خانوار کارگران، تجهیز کتابخانه‌های کارخانه‌ها و... از جمله برنامه‌هایی بود که تاکنون برای توسعه کتابخوانی برگزار کرده ایم. از دیگر اهداف ما توسعه و ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی است که در این راستا سلسله نشست‌هایی برگزار کرده ایم که ماحصل آن در قالب کتاب منتشر می‌شود. همچنین، نخستین جایزه شعر کارگری را شهرستان جم برگزار کردیم؛ ماحصل این اشعار در قالب یک کتاب در حال چاپ است و  امیدواریم در هفته کتاب رونمایی شود.

سید حسین عباسی، کارشناس فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت شهرداری در هفته کتاب گفت: شهرداری طبق روال هر سال برنامه‌هایی در هفته کتاب از طریق سرای محله برگزار می‌کنند. این برنامه‌ها شامل جلسات رونمایی، نقد و بررسی کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و ...است.   همچنین شهرداری در زمینه اطلاع رسانی نیز فعالیت می‌کند و از طریق شرکت راه آهن، شرکت بهره برداری مترو تهران و شرکت اتوبوس رانی تهران این اطلاع رسانی را انجام می‌دهد.

در ادامه، محسن عمو شاهی، نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان اینکه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی فعالیت‌های مستمری در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در دستور کار دارد، گفت: شش نمایشگاه کتاب استانی همزمان با هفته کتاب در استان‌های کرمانشاه، کرمان، گیلان و... برگزار می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه‌ها نیز برنامه‌هایی برای تکریم نویسندگان استانی، اهدا کتاب و ... را اجرا می‌کنیم. امسال برای اولین بار نمایشگاه کتاب استانی در کیش برگزار می‌شود. همچنین از دیگر فعالیت‌های ما معرفی و تقدیر از کتاب‌های ایرانی است که در مجامع بین المللی مورد توجه قرار گرفته اند؛ معرفی فهرست این کتاب‌ها، قدمی رو به جلو است. کمک به تجهیز کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیازمند به کتاب به عنوان فعالیت مستمر در دستور کار است. همچنین، بررسی موانع بین المللی شدن کتاب‌های ایرانی در نشستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سیدسجاد موسوی، معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی از دیگر مهمانان حاضر در این نشست، گفت: برنامه‌های آنی و مناسبتی نقش آمپول مسکن را دارند و  پس از تزریق، رها می‌شوند اما در وضعیت صنعت تغییری ایجاد نمی‌کنند. اصل استمرار در برنامه‌هایی که به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود باید رعایت شود و نباید برنامه‌هایی در این هفته آغاز و  با پایان این هفته به پایان برسد؛ در این صورت نباید از این برنامه‌ها انتظار معجزه داشته باشیم بلکه باید برنامه‌هایی مورد حمایت قرار بگیرند که استمرار و اثرگذاری داشته باشند. به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران موفقیت‌هایی که در صنعت نشر داریم را در قالب یک کتابواره گردآوری کرده ایم و به عنوان یک اثر ماندگار آن را منتشر می‌کنیم. از دیگر برنامه‌های ما، برگزاری مسابقه کتاب و زندگی است، در این مسابقه کتاب‌هایی با محوریت خانواده، نقش زن و... انتخاب می‌شوند. همچنین می‌توانیم پویش کتاب قهرمان را برگزار کنیم.

رضا رجبعلی بگلو، مسئول کمیته انتشارات انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز در این نشست گفت: این انجمن دارای کمیته‌های تخصصی در حوزه کتابخوانی دانشگاهی، آموزشگاهی و عمومی است و با طیف وسیعی از کتابخانه‌ها سر و کار دارد که می‌تواند بستر مناسبی برای هفته کتاب فراهم کند. این انجمن دو نشریه الکترونیکی؛ شناسه و ای بولتن؛ نشریه انگلیسی زبان کتاب، ‌کتابداری و اطلاع رسانی ایران را در اختیار دارد که می‌توانند بستر مناسبی برای ترویج فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته کتاب باشند.

داوود ملکی، کارشناس دفتر فرهنگی  وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: در وزارت ورزش و جوانان کارگروه کتاب و کتابخوانی تشکیل شده و ما مسابقات کتابخوانی را برگزار می‌کنیم. همچنین، تجهیز کتابخانه‌های فدراسیون‌های ورزشی، تقدیر از ورزشکاران نویسنده، بهره گیری تبلیغی از ورزشکاران و... از جمله برنامه‌های ما برای هفته کتاب است. هفته کتاب در صورتی هفته ای پربار خواهد بود که ما سال کتاب و کتابخوانی پر باری داشته باشیم.

اسماعیل یزدان پور، نماینده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی گفت: وقتی به مسیر هفته کتاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که برنامه ای موفق بوده و به مرور بالنده شده و رشد کرده است. همه نهادها و سازمان‌ها می‌توانند در برنامه‌های هفته کتاب مشارکت داشته باشند تا برنامه‌های این هفته متنوع تر برگزار شود. در دفتر مطالعات و برنامه ریزی چند رویداد با محوریت هفته کتاب برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به جام باشگاه‌های کتابخوانی، جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران اشاره کرد.

مهناز مقدسی، مدیرعامل انجمن ویراستاران از دیگر مهمانان حاضر در این نشست، گفت: در هفته کتاب، در کنار تشویق به کتابخوانی باید نیازهای مخاطبان را شناسایی کنیم و به آنها آموزش دهیم چه کتابی خوب و چه کتابی بد است. همچنین، آموزش مراحل چاپ و آماده سازی کتاب به مخاطبان کمک می‌کنند ارزش کتاب را بیشتر و بهتر بدانند و در این راستا باید مراحل تولید کتاب و تمام دست اندرکاران چاپ کتاب به مخاطب معرفی و شناسانده شود. همچنین در این هفته می‌توانیم نوشتن را تقویت کنیم و برای جذب استعدادها بین مخاطبان و ناشران ارتباط برقرار کنیم.

سودابه امینی، مدیرکلی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در کانون برنامه‌های کتاب محور در طول سال در جریان است. همچنین، کمیته بررسی و انتخاب کتاب در کانون حدود چهل سال قدمت دارد و متشمل از گروهی از نویسندگان، شاعران وکارشناسان کتاب است. ناشران برای بررسی کارشناسانه کتاب می‌توانند آثار خود را به این کمیته ارسال کنند. برنامه دو پنجره، تجهیز مراکز فرهنگی کانون و... از دیگر برنامه‌های ما برای هفته کتاب خواهد بود. در این دوره از هفته کتاب اگر بتوانیم نرم افزار کتابخوانی را طراحی کنیم تا همه خانواده‌ها و ارگان‌ها بتوانند کتابخوانی خود را در آن ثبت کنند می‌توانیم آمار دقیقی از میزان کتابخوانی در سطح کشور داشته باشیم. همچنین،   ارزیابی کتاب، فقر کتاب در استان‌ها و ... باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. می‌توانیم طرح اسنپ کتاب را اجرایی کنیم تا کتاب رسانی به مردم با سرعت بیشتر انجام شود تا غذای فکری به سادگی به دست مردم برسد.

علی بوذری، مدیر عامل انجمن تصویرگران نیز در این نشست، گفت: با نگاهی به نام گذاری روزهای هفته کتاب عناوینی با محتوای کتاب کودک داریم. اما یکی از پدید آورندگان اصلی کتاب کودک، تصویرگران هستند که به آنها توجهی نشده است این درحالی است که این گروه می‌توانند برای مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشند. برگزاری کارگاه‌هایی با حضور تصویرگران درباره کتاب و کتابخوانی با همکاری کانون اصلا ح تربیت، سازمان زندان‌ها و... برگزار کرده ایم. یکی از هنرهایی که در عرصه بین المللی و جهانی شناخته شده است، تصویرگری ایرانی است و ناشران بین المللی با تصویرگران ارتباط برقرار می‌کنند. می‌توانیم در هفته تصویرگری، برنامه‌های با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار کنیم.

در ادامه، حسین معافی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. برنامه‌های هفته کتاب در محورهای افزایش مطالعه، شور و نشاط در کشور، ایجاد گذرهای فرهنگی، برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، حضور در مدارس کاشان، قطار گردشگری، طرح کتابگردی، همایش تجلیل از خادمان مکتوب و... در کاشان برگزار می‌شود.  با توجه به مصوبه شورای سیاست گذاری مبنی بر افتتاح هفته کتاب در کاشان ما آمادگی داریم این برنامه را به خوبی اجرا کنیم.

حسینی‌نیک، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این نشست، گفت: پیشنهاد می‌کنم جلسات شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب در طول سال برگزار شود. هفته کتاب باید به جشنی برای  تولد کتاب تبدیل شود. آیین نامه هفته کتاب باید اصلاح شود و سایت رسمی برای این هفته طراحی شود تا همه نهادها برنامه‌ها و طراح‌های خود را در آنجا بارگذاری کنند. انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی طی شش سال گذشته نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی را برگزار کرده است. امسال آمادگی داریم در دانشگاه تهران و در فضایی که ۵۰۰ ناشر تخصصی دانشگاهی بتوانند در آن حضور داشته باشند، نمایشگاه برگزار کنیم. همچنین آمادگی داریم طرح‌های فصلی که از سوی موسسه خانه کتاب برگزار می‌شوند در هفته پژوهش برای کتابفروشانی که کتاب‌های دانشگاهی دارند برگزار شود تا این کتابفروشان بتوانند کتاب‌های دانشگاهی را به فروش برسانند. همایش حقوق نشر را می‌توانیم با همکاری موسسه خانه کتاب، مرکز نشر دانشگاهی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و... برگزار کنیم.

جعفر توزنده جانی، دبیر انجمن کودکان و نوجوان تهران نیز در این نشست، گفت: نویسندگان در هفته کتاب با همکاری انجمن در مدارس حضور پیدا می‌کنند اما تعدادی از مدارس با ما همکاری نمی‌کنند و مانع حضور نویسندگان در کلاس‌ها و مدارس می‌شوند. در این زمینه آموزش و پرورش باید با ما همکاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی گرامیان، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور فرهنگی با بیان اینکه کتاب خواندن جایگاه خوبی ندارد، گفت: مردم ما هنوز باور نکردند که روح و ذهن و فکر ما نیاز به تغذیه دارد. ناشران، کتابفروشان، اهل قلم و ... پشتوانه نیرومندی هستند که می‌توانند با برنامه ریزی ذهن جامعه را به کتاب و کتابخوانی متمرکز کنند. هر چند رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند اما باید برای کتاب خواندن نیز وقت بگذاریم. در جامعه ما بیشتر کتاب‌های آموزشی خریداری می‌شود در صورتی که کتاب‌های مذهبی و علمی بیشتر  نیار است. پیشنهاد می‌دهم به کتابخانه‌های روستایی اهمیت زیادی بدهیم و در کنار مدرسه و مسجد یک کتابخانه نیز برای روستاها احداث کنیم.

این نشست با حضور نمایندگان و مدیرانی از سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اداره کل فرهنگی-هنری اردوها و فضای‌های پرورشی، وزارت ورزش و جوانان،  معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان، مرکز مطالعات راهبردی آموزش وزارت کشور، اداره کتاب سازمان بسیج مستضعفین، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و مساجد کشور، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای انقلاب اسلامی، کتابخانه و موزه ملی ملک، انجمن تصویرگران، انجمن ویراستاران، اتحادیه چاپخانه داران تهران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه ناشران قرآنی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی