کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی شهرستان ماکو
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

گزارش نقد کتاب بنفشه ها هم می خندند

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱ ق.ظ


جلسه نقد و بررسی کتاب «بنفشه ها هم می خندند» نوشته رفیع افتخار با حضورجمعی از نویسندگان ، منتقدین ، کتابداران و علاقمندان کتاب و کتابخوانی 25 اردیبهشت 97 در کتابخانه آیت الله کاشانی برگزار شد.


سوابق علمی و پژوهشی مولف کتاب:

      نویسندۀ محترم، جناب آقای «رفیع افتخار»، متولّد(1339) تهران بوده و مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی دارند. ایشان از سال(1369) تألیف کتاب برای نوجوانان را شروع کرده ­اند و بیش از 50 اثر برای کودکان و نوجوانان نوشته­ اند از جمله:

       طلسم خانۀ عنکبوت­ها ـ برعسوس ـ برسد به دست دوست ـ کت ولیعهدی ـ دنیای آرزو­ها ـ خودت بنویس ـ بی­نام( در بارۀ بیماران مبتلا به ام اس)ـ مسیر زرد ـ ـ ترسو ـ تپش و...

 

 

سوابق علمی و پژوهشی منتقدین:

* استاد بالغ صمد زاده  ؛استاد ادبیات دانشگاه های آزاد و پیام نور ماکو

* آقای دکتر حسن نوروزی  ؛ استاد دانشگاه و دبیر ادبیات دبیرستان های ماکو

*  آقای دکتر اسماعیل محمد زاده ؛ استاد دانشگاه و دبیر ادبیات دبیرستان های ماکو 

*  خانم مقبوله ییلاقی ؛ فعال فرهنگی

*  آقای علی اصغر قهرمانزاده ؛ فعال فرهنگی و شاعر

*  خانم نسا رجب زادگان ؛ فعال فرهنگی و نویسنده

* خانم کبری احمدی ؛ کتابدار کتابخانه عمومی کاشانی ماکو



 آمار شرکت کنندگان به تفکیک جنسیت، مخاطبین خاص، مخاطبین عام:

تعداد کل شرکنندگان 25نفر

تعداد شرکت کنندگان زن  17 نفر

تعداد شرکت کنندگان مرد 8نفر

تعداد شرکت کنندگان اساتید  3 نفر

 

متن نقد کتاب جلسه نقد

نقد زیر ماحصل جلسه نقد شهرستان ماکو  است که با حضورجمعی از اساتید دانشگاهها و دبیر دبیرستان های ماکو در حدود 25 نفر از علاقه مندان درسالن کتابخانه عمومی  کاشانی 25/2/97 به انجام رسیده است.

      این داستان را می­توان از نوع داستان­های روان شناختی دانست با موضوعی محدود که در آن قهرمانان داستان در زاویه­ای محدود و در کشاکشی ناخودآگاه، روحیّات خود را در یک کش و قوس ناخواسته به تصویر می­کشند. معمولاً در داستان­های این چنینی، به طرح و حوادث اهمّیّت چندانی داده نمی­شود بلکه، چرایی اعمال و حوادث توضیح داده می­شود.

      برای بررسی و داوری  این داستان، ذکر چند نکته حائز اهمّیّت است؛ اوّل این­که داستان از سیر و جریان یکنواختی برخوردار است و جریان سیّالی ندارد. یکنواختی داستان، ذهن خواننده را آزرده می­سازد. دوم این­که تقسیم محوری در دیالوگ­ها و رفتار و کردار­های شخصیّت­های داستان، سامان یافته نیست. شخصیّت­هایی چون؛ پدر بزرگ و مادر بزرگ، گاهی در سیر داستان قرار می­گیرند و گاهی به طور ناگهانی، ناپدید می­شوند. سوم این­که علّت و معلولی حوادث در این داستان، ریشه­ای نیست و از ظاهر امر، چنین بر می­آید که نویسندۀ ارجمند خواسته­است برای شروع روایت، نوعی رفتارگریزی در طیّ داستان ایجاد کند که با منطق آن، همخوانی ندارد. مورد چهارم این­که، نویسندۀ محترم در پرورش شخصیّت­ها، خسّت بسیار از خود به خرج گذاشته و تنها به صورت صوری آن­ها را به تصویر کشیده است. ایماژ و تصویر آفرینی در متن داستان نیز چندان پویا و متحرّک نیست. مورد آخر این­که نویسندۀ محترم خواسته است که در اواسط داستان، فضای وهم انگیزی به تصویر بکشد و زمینۀ داستان را وهم­آلود جلوه دهد یا حدّاقل بارقه­هایی از توهّم و تخیّل مرموز را در متن بگنجاند و بدین ترتیب تصویر ترکیبی که در آن وهم و خیال، شالودۀ پرورش داستان و گره اصلی آن را شکل دهد، به وجود آورد غافل از این­که، این مورد نه تنها بر کشش داستانی نیفزوده بلکه، چون به طور کاملاً ناقص و بی­ریشه بیان شده­است، فضای داستان را در هاله­ای از ابهام فرو برده­است چراکه این گره و توهّم آفرینی تا آخر داستان رمزگشایی نمی­شود.

      داستان روان­شناختی یا روان درمانی، در سدۀ نوزدهم برای اوّلین بار به آثار گروهی از داستان نویسان انگلیسی اطلاق شد که به توصیف جزئیّات و انگیزه­های روانی در آثار خود پرداختند. از میان این نویسندگان به «الیزابت کاسکل»، «ویلیام تکری»، «جورج الیوت» و «جورج مردیت» می­توان اشاره کرد. نیز «تننا کری» و «چارلز دیکنز»در آثار خودشان، مواردی از این داستان­ها دارند. «مارسل پروست» فرانسوی و «جوزف کنراد» لهستانی و «هنری جیمز»آمریکایی، از نویسندگان مشهور در این نوع رمان بودند و در ایران، «عبّاس حکیم» با نوشتن داستان «درز» و «گلی ترقّی» با کتاب «خواب زمستانی» و «تقی مدرّسی» با کتاب«آداب زیارت»، در زمرۀ نویسندگان این نوع رمان­ها هستند.

      جدای این مطالب، داستان مذکور دارای نکات برجسته­ای است از جمله؛ تلاش نویسنده در تداعی و برجسته سازی حادثۀ داستان، به گونه­ای که که باز گشایی گره کور داستان به درازا می­کشد و زیاد دچار پیچ و خم نمی­شود. هرچند این درازنمایی تا اندازه­ای وجهۀ روایی داستان را زیر سؤال برده­است. دیگر این­که گفت­وگو­های داستان با بهره­گیری از زبان محاوره­ای کودکانه، سادگی خاصّی به آن بخشیده­است. انتقال مکان و زمان داستان، نتوانسته و نخواسته است که شخصیّت­های اصلی آن را دچار تزلزل نماید به طوری­که آن­ها در همان حالت اوّلیّه باقی می­مانند و همان هدف خواسته شده را دنبال می­نمایند.

      هدف داستان نیز کاملاً آشکار است و به خوبی پرورده شده است چنان­که امیر، شخصیّت اوّل داستان نه تنها از جابه­جایی مکان و زمان داستان کم­تر متأثّر می­شود، به همان نحو هم، در مسیر تعیین شده گام بر می­دارد.

 

  • کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی ماکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی